luni, 16 martie 2009

cine-o zis dorului dor




Civilizatia si cultura romaneasca (o civilizatie preponderent pastorala) isi demonstreaza caracterul sau unitar, din Nordul Tarii (Maramures) pana dincolo de Sudul Dunarii (la aromanii din Balcani). Un veritabil "Pateric Mioritic" din care reiese nobletea neamului nostru romanesc."Horile" lui Grigore Lese - artistul si taranul originar din Tara Lapusului, in prezent singurul interpret din Romania care promoveaza doina - sunt unice; asa cum unici in lume - fara echivalenta in cultura altor popoare - sunt termenii specific romanesti "colinda", "doina" si "dorul". Ascultand aceste hori sunt convins ca veti avea o adevarata revelatie.

Grigore Lese
"...Nu am fost un adept al imprimărilor şi cred că nu orice muzică suportă înregistrarea. De ce? Muzica ţărănească din vatra sa­tului este în general o mu­zi­că interiorizată, unde mă­ies­tria îmbinării elementelor tradi­ţio­nale, gradul de trăire emo­ţio­nală, talentul şi sensi­bi­litatea executantului, exteriorizarea sinceră, spontană a stărilor sufleteşti sînt esen­ţiale. Nu îmi place să fiu în­re­gistrat/ filmat atunci cînd ho­resc. Prefer ca emoţia să ră­mî­nă în sufletul celor pre­zenţi, iar cîntecul să moară acolo, pentru a putea renaş­te mai puternic la următorul concert. De altfel, nu cred că din punct de ve­dere tehnic s-a atins o ase­me­nea perfor­man­ţă încît să-mi poată fi citit sufletul. Acum 25 de ani cîntam într-un fel, acum 10 ani altfel, mîine Dumnezeu ştie ce va mai fi. Întotdeauna am o altă stare, o altă trăire, dar încerc de fiecare dată să spun o poveste adevărată de­spre viaţa mea, despre dor şi dragoste, despre refugieri şi război, despre pragurile im­por­tante din viaţa omului: naş­tere, nuntă, cătănie, moar­te. Prin voce încerc să recreez imaginea comunităţii ţără­neşti din universul măr­gi­nit de hotarele satului, ce tră­ieşte încă cu rădăcinile în mit..."

Niciun comentariu: